Gå ner i vikt enkelt och gott!

Det ska vara gott att gå ner i vikt, personligen tror jag inte på pulverdiet och svält, det fungerar på kort sikt men vill du gå ner och bibehålla vikten sedan så är det koständring som gäller.

När jag ser tillbaka på dom få bilderna jag har kvar sparat från förr i tiden då jag själv vägde 150 kilo så kommer det med blandade känslor då jag inte alls är speciellt förtjust att se mig sådär men samtidigt när jag ser mig själv i spegeln idag så är det oftast med ett leende, jag menar jag har ju ändå gjort en massiv förändring och diffat på 50 kilo och då menar jag inte att jag hade muskler, slank kropp och självförtroendet förr.

Jag nådde  en punkt i livet där jag kände att jag ville leva längre för mig själv, mina barn och ett nyttigare liv med frugan och idag efter allt slit så har jag nått det jag stävat efter så länge och jag säger då det att det är det absolut bästa jag gjort för mig själv i hela mitt liv.

Hur går man ner i vikt?

Du förtjänar den kropp och hälsa du jobbar för.

Enligt mig, och jag är ingen personlig tränare eller kostrådgivare utan jag pratar från egna erfarenheter så handlar det inte om att lyssna på alla andra som vet allt om hur du ska göra och äta utan jag anser att nyckeln till en effektiv viktnedgång är att hitta sättet som passar just för dig och kombinera god mat med kaloriunderskott så kommer du gå ner helt garanterat.

I praktiken är det simpelt, idag får man generellt i sig alldeles för mycket av saker som kroppen inte behöver, det är billigt och godare så det är också enklare, men vill du gå ner i vikt så TA BORT SOCKER!
Alla recept och mattips jag publicerar på Drygstefan innehåller ingredienser med mindre socker och andra produkter. Drar man ner lite på allt så blir det mycket per månad och du hamnar då på kaloriunderskott = går ner i vikt.

Själva utmaningen är inte att laga god mat egentligen utan att motstå och avstå det som jag förespråkar att man utesluter MEN, klarar du det så går du garanterat ner i vikt också.

Om man bortser från det uppenbara målet, att gå ner i vikt – så förutom själva vikten och man känner sig mera bekväm bland folk så vinner man så mycket andra fördelar också och i mitt specifika fall så försvann ryggvärk, onda leder och ett dåligt knä är är idag bara ett minne och det känns som jag aldrig haft det problemet.
Inte nog med detta så måste jag säga att livs kvaliten blev bättre, jag är gladare, MYCKET mer positiv, aktiv och känner mig inte längre som en elefant i rummet utan smälter in och får bättre bemötande.

Riktiga resultat på riktiga människor – Detta är jag med 50 kilos skillnad samt frugans 4 veckors resultat.

Mina resultat är baserat på 5 års hårt arbete med kost och träning, detta går att åstadkomma snabbare också men i mitt fall ville jag fokusera på att bli av med fett, bygga muskler och inte få lös hud samtidigt.

Jag har testat allt som tex pulverdiet, bantningspiller, svält och det kan fungera bra på kort sikt men vikten kommer lika snabbt tillbaka när du går tillbaka till dina gamla vanor, vill du gå ner och bibehålla den vikten så ät nyttigare, mindre socker, snacks, godis och läsk och rör på dig.

Vad ska du ta bort och ersätta med?

Återigen, det handlar om vad som fungerar bäst för just dig, vissa förespråkar LCHF, Keto och andra tex viktväktarna – Jag förespråkar en korsning av allt ihop vilket resulterar i dom maträtterna som jag äter och det är det du ser i mina recept och det är just på dessa typer av rätter som jag själv har gått ner all min vikt och givetvis i kombination med träning.

Har du ännu inte kikat på mina recept så hittar du dom här och nedan listar jag det som jag tar bort så mycket som möjligt av.
Ha i åtanke att om du vill ha relativt snabba resultat så föreslår jag att du dels följer typerna av recept som jag lägger upp, undviker produkterna som listar neda och dricker enbart vatten under dom nästkommande 4 veckorna – UTAN fusk!

Under 4 veckor tar du bort

  • Läsk, godis, chips, choklad, glass, kex, tårta, grädde & all alkohol och även alkoholfria alternativ
  • Vitt bröd, bullar, bakelser, munkar, längder osv
  • Pasta, vitt ris, potatis, friterat – tex pommes frittes
  • Snabbmat – absolut inget MC Donalds, Max, hamburgare, pizza, frityr, kebab, langos och liknande.
  • Såser såsom ketchup, senap, dipper och dressingar som du inte blandar själv och kan kontrollera innehållet.
Under dessa 4 veckor ersätter du det du skall utesluta med exempelvis
  • Vatten och lättmjölk (svart kaffe och te går bra med utan socker) – inget annat att dricka
  • Knäckebröd exempelvis pauluns med fröer
  • Bulgur, quinoa, cous cous, rött / svart råris, bönor, linser och sallad
  • Kött, fisk och fågel är jättebra, personligen kör jag mycket kyckling och lax.
  • Broccoli, rotfrukter, frukt och nötter går bra och är perfekt som tex mellanmål.
  • Yoggi mini med 0,1% fett är perfekt, du kan ha detta med tex pauluns musli och färska bär som mellanmål.
  • Havregrynsgröt du blandar själv med vatten går bra – smaksätt med tex proteinpulver.
  • Callowfit såster med 0% fett och socker – Finns ketchup, salladsdressingar, bbq sås, majonäs osv
  • Slender chef såser, precis som callowfit så är dom väldigt snåla och goda.
  • Lätt smör (mini) lätt creme fraiche, lättmjölk, lättfil etc går bra.

Baserat på vad jag listar så kommer du säkert på flera saker till bägge listorna och har egna ider kring vad man kan ersätta det med.
Kontentan är att skära bort fetter och kalorier och få i dig mindre kalorier än vad du normalt får i dig per dag och då kommer du gå ner i vikt.

Slutligen ett tips!
Väg dig inte varje dag, man kan gå ner och upp något kilo och många har en tendens att få panik, jag skulle vilka rekommendera att du väger dig dagen du ska starta,
ta före och efter bilder efter 4 veckor med denna kost och har du möjlighet så får du betydligt bättre resultat om du rör dig en timme per dag utöver vad du normalt rör dig i form av tex cykla, promenera, crosstrainer eller gymma.

Nyhetsbrev

No spam guarantee.